Werving
Leraar van Buiten
Nieuwe zij-instromers enthousiasmeren voor het onderwijs
Hoe werf en enthousiasmeer je professionals voor een carrièreswitch naar het onderwijs? Schoolbesturen en gemeenten in de regio’s Den Haag, Rijnmond en het Groene Hart sloegen de handen ineen om gezamenlijk nieuwe zij-instromers te werven voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dit doen zij onder de naam ‘Leraar van Buiten’.
Leraar van Buiten biedt informatie- en oriëntatieactiviteiten aan mensen die overwegen om docent te worden. Daarnaast helpen zij bij de matching tussen kandidaten en scholen en zorgen ze voor een goede start met begeleiding en cursussen. De vraag aan ons: ontwikkel een wervende campagne die niet alleen informeert, maar ook activeert.
Campagneconcept: 'Ik zeg JA tegen het onderwijs'
Voor de hoofdvideo kozen we voor een krachtige en persoonlijke benadering. Geen standaard ‘een dag in het leven van’-portretten, maar een concept dat direct inspeelt op de twijfels en drijfveren van carrièreswitchers. Het centrale thema:
‘Dit is de reden dat ik JAAAA heb gezegd tegen het onderwijs!’
In de video delen verschillende zij-instromers hun persoonlijke motivatie om de overstap te maken. De visuele stijl is bewust eenvoudig gehouden: een backdrop in de huisstijlkleuren en subtiele animatie zorgen ervoor dat de focus volledig op de spreker en zijn of haar verhaal ligt. Het doel? De twijfels van potentiële zij-instromers wegnemen en laten zien dat het onderwijs een bewuste en positieve keuze is.
Social content en verspreiding
In samenwerking met ThisisVDO ontwikkelden we naast de hoofdvideo korte, activerende social video’s, om zo de doelgroep effectief te bereiken. Deze content, verspreid via LinkedIn en META, legt de nadruk op de positieve motivatie achter de overstap. Korte, krachtige uitspraken waarin je het enthousiasme van de sprekers echt voelt.
Daarnaast creëerden we een compilatievideo waarin alle sprekers uitgebreider ingaan op hun keuze voor het onderwijs. Deze video bood herkenning en inspiratie voor de doelgroep: anderen gingen hen voor en zeiden vol overtuiging ‘ja’ tegen het onderwijs.
Vanuit de social media platforms leidden we de kijkers door naar de website van Leraar van Buiten. Hier konden zij de langere compilatievideo bekijken en zich direct aanmelden. Zo vormde de campagne een krachtige en inspirerende call-to-action voor potentiële zij-instromers.